🌅 Kompenzace za zpoždění letu: Přílet a Odlet

Existuje způsob jak získat finanční kompenzaci v případě zpožděného letu na příletu a odletu? V rámci Evropské unie můžete dostat od letecké společnosti peněžitou náhradu v případě opožděného letu. 

Získejte finanční odškodnění za zpožděný let

Každý kdo často využívá leteckou dopravu a to, ať už za účelem pracovních cest, nebo cestovatelským se dříve, či později na trase do cílové destinace setká s komplikacemi. Tyto potíže, které jsou často zaviněné leteckými společnostmi, mohou mít za následek celou řadu reakcí, které nás mohou stát nemalou finanční částku. Pojďme si tedy zrekapitulovat za jakých okolností máme na kompenzaci při opožděném letu nárok, jaké jsou povinnosti leteckých společností a jak své požadavky můžeme uplatnit.

Kdy máte právo na odškodnění?

Je-li vina zapříčiněná leteckou společností a ne doložitelnými neovlivnitelnými faktory (například špatné meteorologické podmínky, stávka zaměstnanců, politické nepokoje a jiné) je její povinnost poskytnout cestujícím možnost občerstvení, náhradní dopravu, ubytování či finanční kompenzaci. Podmínky a práva cestujících specifikuje nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie č. 261/2004.

Tyto právní předpisy se vztahují na veškeré letecké společnosti členských zemí EU (včetně Švýcarska, Norska a Islandu) a na lety všech společností, které odlétají z letiště na území EU (včetně Švýcarska, Norska a Islandu). Důležité je zdůraznit, že nároky je možné uplatňovat jen po dopravci, který let operuje, ne po ostatních aeroliniích! O odškodnění je možné žádat až 24 měsíců zpětně.

„Není důležité jestli letenka stála 500 Kč, nebo 30 tisíc nařízení č. 261/2004 platí pro všechny letecké společnosti bez výjimky, stejně tak i nárok na uplatnění odškodnění.“

1. zpožděný let

Je-li let opožděn o více jak 3 hodiny oproti plánovanému času příletu do cílové destinace, máte nárok na kompenzaci v závislosti na délce letu.

2. zrušený let

Je-li let zrušen, nebo Vás aerolinie o změně neinformovala dříve jak 14 dni, máte nárok na kompenzaci v závislosti na délce letu.

3. přesměrovaný let

V případě pozdního příletu do cílové destinace v důsledku nevyžádané změny čísla letu a letecké společnosti, máte nárok na kompenzaci v závislosti na délce letu. lety do 1500 km = 250 € lety od 1500 km do 3500 km = 400 € lety nad 3500 km = 600€

4. odmítnutí odbavení

Pokud letecká společnost udělá chybu v rezervaci (prodala více letenek, než jaká je kapacita letadla) a odmítne Vás odbavit i když máte rezervované místo, máte nárok na kompenzaci v závislosti na délce letu.

5. nárok na občerstvení, ubytování, náhradní dopravu

Základní péči cestujícím je letecká společnost povinna poskytnout i v případech, které nemůže sama ovlivnit (počasí, technické závady, politické nepokoje a jiné). V praxi to však znamená, že z 90% Vám dopravce tyto služby nenabídne sám od sebe a je potřeba se o nároky přihlásit. Máte tedy právo na:

  tyto nároky vznikají když:

Jak uplatnit nárok na odškodnění?

Usoudíte, že podle výše uvedených informací jste v právu a letecká společnost by Vám měla vyplatit odškodné je potřeba se nároků domáhat. Existují dva způsoby. Vymáhání „na vlastní pěst“, nebo skrze specializované agentury.

Oficiální formulář

Kompenzace v letecké dopravě

Odškodnění pro lety v EU

Vzdálenost mezi letištiJak dlouho je let zpožděn?Náhrada:
kratší než 1500 km3 hodiny a více250 € (6.000 Kč)
delší než 1500 km3 hodiny a více400 € (9.500 Kč)
delší než 3500 kmneexistujeneexistuje

Odškodnění pro lety s přílety/odlety v EU

Tato tabulka platí v případě, že letiště odletu či příletu je na území Evropské unie.

Vzdálenost mezi letištiJak dlouho je let zpožděn?Kompenzace:
kratší než 1500 km3 hodiny a více250 € (6.000 Kč)
1500 km až 3500 km3 hodiny a více400 € (9.500 Kč)
delší než 3500 km3 hodiny a více600 € (14.100 Kč)
KZ » ČR » Kompenzace za zpoždění letu: Přílet a Odlet
Článek sepsal a naposledy aktualizoval dne

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *