Existuje způsob jak získat finanční kompenzaci v případě zpožděného letu na příletu a odletu? V rámci Evropské unie můžete dostat od letecké společnosti peněžitou náhradu v případě opožděného letu.
Získejte finanční odškodnění za zpožděný let ⇒
Každý kdo často využívá leteckou dopravu a to, ať už za účelem pracovních cest, nebo cestovatelským se dříve, či později na trase do cílové destinace setká s komplikacemi. Tyto potíže, které jsou často zaviněné leteckými společnostmi, mohou mít za následek celou řadu reakcí, které nás mohou stát nemalou finanční částku. Pojďme si tedy zrekapitulovat za jakých okolností máme na kompenzaci při opožděném letu nárok, jaké jsou povinnosti leteckých společností a jak své požadavky můžeme uplatnit.
Obsah
Kdy máte právo na odškodnění?
Je-li vina zapříčiněná leteckou společností a ne doložitelnými neovlivnitelnými faktory (například špatné meteorologické podmínky, stávka zaměstnanců, politické nepokoje a jiné) je její povinnost poskytnout cestujícím možnost občerstvení, náhradní dopravu, ubytování či finanční kompenzaci. Podmínky a práva cestujících specifikuje nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie č. 261/2004.
Tyto právní předpisy se vztahují na veškeré letecké společnosti členských zemí EU (včetně Švýcarska, Norska a Islandu) a na lety všech společností, které odlétají z letiště na území EU (včetně Švýcarska, Norska a Islandu). Důležité je zdůraznit, že nároky je možné uplatňovat jen po dopravci, který let operuje, ne po ostatních aeroliniích! O odškodnění je možné žádat až 24 měsíců zpětně.
„Není důležité jestli letenka stála 500 Kč, nebo 30 tisíc nařízení č. 261/2004 platí pro všechny letecké společnosti bez výjimky, stejně tak i nárok na uplatnění odškodnění.“
1. zpožděný let
Je-li let opožděn o více jak 3 hodiny oproti plánovanému času příletu do cílové destinace, máte nárok na kompenzaci v závislosti na délce letu.
- lety do 1500 km = 250 €
- lety od 1500 km do 3500 km = 400 €
- lety nad 3500 km = 600€
2. zrušený let
Je-li let zrušen, nebo Vás aerolinie o změně neinformovala dříve jak 14 dni, máte nárok na kompenzaci v závislosti na délce letu.
- lety do 1500 km = 250 €
- lety od 1500 km do 3500 km = 400 €
- lety nad 3500 km = 600€
3. přesměrovaný let
V případě pozdního příletu do cílové destinace v důsledku nevyžádané změny čísla letu a letecké společnosti, máte nárok na kompenzaci v závislosti na délce letu. lety do 1500 km = 250 € lety od 1500 km do 3500 km = 400 € lety nad 3500 km = 600€
4. odmítnutí odbavení
Pokud letecká společnost udělá chybu v rezervaci (prodala více letenek, než jaká je kapacita letadla) a odmítne Vás odbavit i když máte rezervované místo, máte nárok na kompenzaci v závislosti na délce letu.
- lety do 1500 km = 250 €
- lety od 1500 km do 3500 km = 400 €
- lety nad 3500 km = 600€
5. nárok na občerstvení, ubytování, náhradní dopravu
Základní péči cestujícím je letecká společnost povinna poskytnout i v případech, které nemůže sama ovlivnit (počasí, technické závady, politické nepokoje a jiné). V praxi to však znamená, že z 90% Vám dopravce tyto služby nenabídne sám od sebe a je potřeba se o nároky přihlásit. Máte tedy právo na:
- občerstvení
- ubytování je-li zpoždění přes noc
- dopravu na/z ubytování
- možnost zavolat si, nebo poslat mail
tyto nároky vznikají když:
- má let zpoždění 2 hodiny a více na letech do 1.500 km
- má let zpoždění 3 hodiny a více na letu v EU od 1.500 do 3.500 km
- má let zpoždění 4 hodiny a více v případě letu 3.500 km a více
Jak uplatnit nárok na odškodnění?
Usoudíte, že podle výše uvedených informací jste v právu a letecká společnost by Vám měla vyplatit odškodné je potřeba se nároků domáhat. Existují dva způsoby. Vymáhání „na vlastní pěst“, nebo skrze specializované agentury.
- „na vlastní pěst“: Stížnost podávejte vždy dopravci, který let operoval. K vymáhání můžete využít všeobecný oficiální formulář, který zašlete emailem, nebo poštou na adresu dané letecké společnosti. Nevýhodou tohoto způsobu je, že letecké společnosti mají spoustu kliček a výmluv, kterými se Vás budou snažit obelstít, aby nemuseli nic vyplácet. Často tedy bývá tato varianta velice zdlouhavá a nemusí vést ke zdárnému konci. Doporučuji ji však vyzkoušet a v případě záporného stanoviska ze strany dopravce využít odbornou pomoc specializované agentury.
- specializované právnické agentury: Výhoda tohoto způsobu je pohodlnost, téměř nulová časová investice a mnohonásobně vyšší procento úspěchu. Pochopitelnou nevýhodou je provize z případného odškodnění pro zastupující společnost. Firem zabývajících se problematikou odškodnění je poměrně dost. Vybírejte z těch, které Vám zdarma prověří, zda máte na odškodnění nárok a případná výše jejich celkové provize nepřesahuje 30%.
Oficiální formulář
Odškodnění pro lety v EU
Vzdálenost mezi letišti | Jak dlouho je let zpožděn? | Náhrada: |
---|---|---|
kratší než 1500 km | 3 hodiny a více | 250 € (6.000 Kč) |
delší než 1500 km | 3 hodiny a více | 400 € (9.500 Kč) |
delší než 3500 km | neexistuje | neexistuje |
Odškodnění pro lety s přílety/odlety v EU
Tato tabulka platí v případě, že letiště odletu či příletu je na území Evropské unie.
Vzdálenost mezi letišti | Jak dlouho je let zpožděn? | Kompenzace: |
---|---|---|
kratší než 1500 km | 3 hodiny a více | 250 € (6.000 Kč) |
1500 km až 3500 km | 3 hodiny a více | 400 € (9.500 Kč) |
delší než 3500 km | 3 hodiny a více | 600 € (14.100 Kč) |