Jaký vlak světa je nejrychlejší a jakou rychlostí po železnici se pohybuje? Jak rychle jede TGV? A co nejrychlejší vlak na železnicích v České republice?
Jakou rychlostí vás může svézt nejrychlejší vlak světa? A jede tak rychle doopravdy?
Obsah
Nejrychlejší vlak: Maglev
Magnety. Ruku na srdce, magnety snad v nějakém věku fascinovaly snad každého z nás. Někdo si s nimi hrál jako dítě, jiný má dodnes na lednici magnetickou tabulku se seznamem úkolů a položek k nákupu. A pak jsou tu tací, kteří svou lásku k magnetům proměnili ve snové povolání a stvořili Maglev – nejrychlejší, nejmodernější a také nejnákladnější druh kolejové dopravy.
Název Maglev je prostou zkratkou dvou slůvek: magnetická levitace. Zatímco v angličtině je jím označovaný fyzikální jev magnetické levitace i technologie dopravních systémů, která je na něm založena, pro neanglicky mluvící část světa je Shanghai Maglev především onen „kouzelný“ vlak.
Kdepak kouzlo, fyzika je to
Vlak označovaný jako maglev levituje díky soustavě supravodivých magnetů na polštáři magnetického pole, a nachází se tak nad kolejnicí. Zatímco v Evropě „létá“ několik centimetrů nad kolejemi, v Japonsku je to – kvůli geologické aktivitě – dokonce celý decimetr. Supravodivé magnety jsou zabudované ve vlaku samotném i v trati. Někteří výrobci užívají přímo klasické elektromagnety, jiní elektromagnety se supravodivými cívkami.
Rychlý, ale drahý
To je hlavní přednost a největší nedostatek maglevu. Je třeba pro něj budovat speciální tratě, které z bezpečnostních důvodů vedou pouze po mostech nebo v tunelech. Rychlost vlaku není po teoretické stránce omezená. V praxi ji limituje spotřeba energie a aerodynamický odpor. I tak však už maglev dosáhl rychlosti přes 600 km/h – a to v Japonsku. Projekt Swissmetro přišel s nápadem na zbudování tunelů, které budou téměř zbavený vzduchu a budou se blížit hranici vakua. Celý projekt ovšem pro nedostatečnou podporu padl.
- nejvyšší provozní rychlost Shanghai Maglevu je 431 km/h
- nejvyšší provozní rychlost TGV jsou přes 300 km/h
- nejvyšší rychlosti českého Pendolina v ČR je 160 km/h (průměrně však 118 km/h)
Kde se maglevem svézt?
V současné době jezdí maglev ve třech zemích na světě: v Německu, v Japonsku a v Číně. V Německu systém dosáhl rychlosti 450 km/h, ale jde stále o testovací trať (původně měla maglev jezdit mezi Berlínem a Hamburgem). Stejně tak v Japonsku maglev zatím pouze testují v prefektuře Jamanaši.
Jediným komerčním projektem, kde se maglevem může svézt veřejnost, je vysokorychlostní pozemní dráha v čínské Šanghaji, která spojuje letiště Pchu-tung s vnitřní aglomerací velkoměsta. Technologii magnetického pole dodala firma Siemens a zkušební provoz třicet kilometrů dlouhé tratě byl zahájen 31. prosince 2002. Pravidelný provoz pak začal počátkem roku 2004. Maglev Šanghaj se tak stal nejrychlejším traťovým vozidlem na světě, které se řídí jízdním řádem. Další rekord prolomil, když dosáhl rychlosti 501 km/h, a stal se nejrychlejší komerčně provozovanou dráhou.
Tabulka nejrychlejších vlaků světa
Název vlaku | Země provozu | Maximální rychlost |
L0 Series Maglev | Japonsko | 602 km/h |
CRRC Sifang Maglev | Čína | 600 km/h |
TGV POS | Francie | 575 km/h |
Hexie | Čína | 486 km/h |
Shanghai Maglev | Čína | 431 km/h |
HEMU 430X | Jižní Korea | 422 km/h |
Fuxing Hao | Čína | 418 km/h |
Frecciarossa 1000 | Itálie | 394 km/h |
Maximální rychlost
Nenechte se ovšem zmást, takovou rychlostí se vlak samozřejmě neřítí celou dobu. Třicet kilometrů urazí zhruba za osm minut, jeho průměrná rychlost tedy činí asi 220 km/h. Po třech a půl minutách od rozjezdu, po dvanáctém kilometru, dosáhne cestovní rychlosti 430 km/h, a po padesáti sekundách už musí opět začít zpomalovat (také na úseku dlouhém dvanáct a půl kilometru).
Maglev je fascinující stejně jako fyzikální jev, který jeho provoz umožňuje. A co vy, necháte se také okouzlit? To je hlavní přednost a největší nedostatek maglevu. Je třeba pro něj budovat speciální tratě, které z bezpečnostních důvodů vedou pouze po mostech nebo v tunelech.