Vstupné na letecké Dny NATO v Ostravě je v roce 2024 zcela zdarma a bezplatné pro pěší návštěvníky. Za parkování zaplatíte na místě jednorázově 300 Kč na konkrétní den.
Obsah
Otevírací doba leteckých dnů
Hlavní letecká přehlídka včetně pozemních jednotek se koná v sobotu od 9 hodin až do 17:00 a následně v neděli od 09:00 ráno až do 16:00. Nicméně areál letiště je otevřený déle viz níže. Doprovodný program což je povídání s piloty se koná už v pátek mezi čtvrtou a šestou hodinou.
páteční doprovodný program 20. září 2024 – 16:00 až 18:00 (koná se v domě knih Knihcentrum)
sobotní program 21. září 2024 – 08:30 až 18:00 (program se bude konat od 9:00 do 17:00)
nedělní program 22. září 2024 – 08:30 až 17:00 (program se bude konat od 9:00 do 16:00)
Přímý přenos Dny NATO 2024 Neděle
Sobotní program 2024
Doprava na Dny NATO
Nejlepší variantou dopravy na letecké dny NATO na letišti Mošnov je autem. Parking na místě stojí 300 Kč na celý den a budete mít dopravu nejrychlejší a nejvíce komfortní.
Doprava vlakem
Dopravit se však můžete i vlakem na zastávku Studénka a Mošnov, Ostrava Airport.
Dny NATO Ostrava 2024: Program
Kompletní oficiální program bude zveřejněn 4 dny před začátek leteckých dnů – tedy 14. září 2024. Zatím se můžete podívat na potvrzené letecké síly, které na leteckých dnech určitě uvidíte.
Ozbrojené síly Maďarska
Maďarský Gripen je již klasikou Dnů NATO, Mi-24 však vzlétne poprvé. Doposud jste mohli bojový vrtulník Mi-24 vidět jen na statické ukázce, a to pouze loni a v roce 2019.
Letouny JAS-39 Gripen zajišťují obranu maďarského vzdušného prostoru od roku 2006.
Maďarsko provozuje 12 jednomístných a 2 dvoumístné letouny JAS-39 Gripen – stejně jako Česko. Pronajímá je od Švédska.
Gripeny vyvinulo Švédsko na konci studené války pro své letectvo.
Švédské mobilizační plány vyžadují, aby byly letouny schopné přistávat a vzlétat z vybraných silnic – Gripeny to proto musí zvládnout.
Kromě Česka, Maďarska a domovského Švédska Gripeny slouží i v letectvu Thajska či Jihoafrické republiky a v nejmodernější verzi E je do výzbroje zavádí i Brazílie.
Bitevní vrtulník Mi-24 je známý i pod kódovým označením „Hind“.
Poprvé vzlétl již v roce 1969 v Milových závodech v tehdejším Sovětském svazu.
Celkově bylo vyrobeno více než 2500 kusů tohoto vrtulníku a nadále ho využívají v mnoha zemích po celém světě, včetně několika členů NATO.
Maďarské Mi-24 byly nedávno modernizovány a ve výzbroji země zůstanou ještě několik let.
V současné válce na Ukrajině hrají Mi-24 významnou roli – slouží ve výzbroji ukrajinského i ruského letectva.
Ozbrojené síly Rakouska
Rakouské letectvo již tradičně předvede svůj Eurofighter Typhoon v dynamické ukázce. Druhý mu bude sekundovat jako záloha, není však vyloučeno, že se přesune na statickou ukázku.
Rakouské letectvo je pravidelným účastníkem Dnů NATO od roku 2011.
Eurofighter Typhoon je víceúčelový dvoumotorový stíhač čtvrté generace.
Spolu s francouzským Rafalem a švédským Gripenem sdílí netypické rozložení letových ploch – výrazné delta křídlo a tzv. kachní plochy.
Původně byly letouny Typhoon určeny k ochraně vzdušného prostoru, ve verzi FGR4 mohou plnit i širší spektrum misí včetně útoků na pozemní cíle.
Eurofighter Typhoon je symbolem evropské obranné spolupráce na mezistátní i firemní úrovni.
Poprvé Typhoon vzlétl v roce 1994.
V roce 1998 byla dohodnuta výroba 620 kusů, v současnosti je dodaných a objednaných bezmála 700.
Letouny Eurofighter Typhoon využívají letectva Spojeného království, Německa, Španělska, Itálie, Rakouska a některých zemí Perského zálivu.
Ozbrojené síly Francie
Francouzský letoun Rafale se po čtyřech letech vrací na Dny NATO. Letos ho poprvé uvidíte zblízka na statické ukázce, v letech 2016 a 2018 se předvedl v ukázce dynamické.
Jde o dvoumotorový bojový letoun francouzské firmy Dassault.
Vznil poté, co Francie opustila vývoj společného evropského letounu – pozdějšího Eurofighteru.
Může sloužit k vybojování vzdušné nadvlády, průzkumu či útokům proti pozemním a námořním cílům.
Na rozdíl od Eurofighteru může být vybavený jadernými zbraněmi.
Vyrábí se i ve verzi vhodné pro operace z letadlových lodí, jako jediný ne-americký letoun tak může přistávat na palubách amerických lodí.
Do ostré akce byly letouny Rafale poprvé nasazeny v alianční misi v Afghánistánu – poskytovaly podporu pozemním jednotkám. Nasazeny pak byly i v Libyi a proti Islámskému státu.
Letouny Rafale kromě Francie najdeme i v letectvích Egypta, Kataru, Indie a Řecka. Dodávky nových i starších Rafalů čekají v Chorvatsku, Indonésii a Spojených arabských emirátech.
Ozbrojené síly Kanady
Kanada předvede CF-18 Hornet na statické ukázce. Na Dnech NATO se tak ukáže počtvrté, k vidění byl i v letech 2017, 2019 a loni.
Kanadský CF-18 Hornet je variací amerického letounu F/A-18 Hornet.
Ačkoli Kanada nemá žádnou letadlovou loď, mají schopnost na nich přistávat.
Kanadské Hornety se vyznačují falešným kokpitem, namalovaným zespodu trupu. Jeho úkolem je zmást nepřítele při vzdušných soubojích.
Hornet se stal jedním z prvních sériově vyráběných letounů s elektroimpulzním řízením.
Lichoběžníkové křídlo, spojené s trupem výrazně vpřed prodlouženými kořeny – vírovými přechody – bylo v době jeho vzniku zvláštností.
Ozbrojené síly Německa
Ozbrojené síly Německa i letos představí hned několik kusů techniky. Pozemní armáda vyšle obrněnou techniku, které bude kralovat tank Leopard 2A7, v dynamické ukázce se představí vrtulník NH-90.
Modernizované verze těžkých tanků Leopard 2 slouží v armádách téměř 20 zemí a další si je objednávají.
Pásové obrněné vozidlo Puma je považováno za bojové vozidlo pěchoty s nejlepší ochranou posádky.
Samohybná houfnice PzH 2000 má dostřel až 36 kilometrů, výbornou ochranu posádky a díky pásovému provedení i výborný pohyb v terénu. Jejich kvality nyní v boji využívají ukrajinští dělostřelci, kteří dostali sedm těchto houfnic od Německa darem k obraně proti ruské invazi.
Kolový transportér Boxer je unikátní svou koncepcí modulárních kabin, díky níž je možné během 20 minut změnit jeho konfiguraci na bojovou, ambulantní, velitelskou, opravárenskou či další. Slouží v ozbrojených silách Nizozemí, Austrálie či Litvy a od příštího roku ho do výzbroje začne zařazovat i Spojené království.
Vrtulník NH-90 lze přizpůsobit pro konkrétní roli. Německá armáda je využívá pro taktickou přepravu vojáků a materiálu, k přepravě nemocných a raněných, k podpůrným výsadkovým operacím či pro pomoc při mimořádných událostech a katastrofách.
Ozbrojené síly Slovenska
Black Hawk v podaní slovenského letectva. Jeden z nejrozšířenějších vojenských vrtulníků – UH-60M Black Hawk – budete moct vidět v dynamické i statické ukázce.
UH-60M Black Hawk je víceúčelový vrtulník od americké firmy Sikorski.
Jeden vrtulník Black Hawk vyslalo Slovensko na pomoc i při hašení požáru v Českém Švýcarsku. Jen krátko předtím pomáhal hasit požár i v slovinském Krasu a v Malé Lodině při Košicích na Slovensku.
Jejich univerzálnost umožňuje využití kromě zajišťování pomoci při živelních pohromách i pro bojové operace, přesuny, podporu pozemních sil, palební podporu a výcvik..
Můžou být dokonce využité i jako velitelské centrum.
Slovenské letectvo vrtulníky Black Hawk provozuje od roku 2017.
Legendární Albatros se po šesti letech vrátí na Dny NATO díky slovenskému letectvu. Jde o historicky nejrozšířenější cvičný proudový letoun.
Proudové letouny L-39 jsou již postupně nahrazovány či využívány pro bojové úkoly, protože již nepostačují nárokům na výcvik v moderních letectev.
Do výzbroje československého letectva byly zařazeny už v roce 1972.
Slovenské letectvo je plánuje nahradit za modernější stroje, které budou sloužit k výcviku pilotů pro americké nadzvukové letouny F-16.
Jednou ze zvažovaných možností je pořízení jejich nejnovějších nástupců z výroby Aera Vodochody – L-39NG.
Tisíce pilotů po celém světě vděčí za získání prvních leteckých zkušeností s proudovou technikou typu L-39 Albatros.
Zajímavostí je, že není jen letounem pro začátečníky. Sloužil rovněž ke kondičnímu létání kosmonautů.